vrijdag 16 november 2007

Respect !!!

Het was gisteren de dag van Respect (Wihooee, alweer zo een de dag van-dag).
Maar deze vond ik wel leuk. Want je gaat je dan toch afvragen: wat vind ik nou een teken van respect? Het is zo een breed begrip waar je eigenlijk niet zoveel mee kan. Iedereen heeft zo zijn eigen invulling. Dus ik begon eens nadenken over mijn eigen invulling van het begrip.

In de dagelijkse column Aaf van de NRC Next werd duidelijk dat bijvoorbeeld veel kinderen het een teken van respect vinden dat je opstaat voor ouderen. Daar ben ik het absoluut mee eens. Het probleem is alleen: wanneer is iemand een "oudere"?

Stel: je zit in de trein. Stapt er een mevrouw/meneer in die een beetje op die grens van ouder zijn balanceert. Op dat moment doen zich meerdere scenario's in mijn hoofd voor. (aangezien ik niet zo goed ben met leeftijden).

1) Ik sta op voor de desbetreffende persoon, waarna ik een vuile blik van dezelfde persoon ontvang, omdat die bvb nog maar vijftig is (of jonger, stel je voor) en zichzelf absoluut niet als oudere ziet.
2) Ik sta niet op en heb achteraf het gevoel dat ik bijdraag aan die oh zo verschrikkelijk jeugd van tegenwoordig die niet meer weet wat respect voor ouderen inhoud. (Ondanks dat ik van mening ben dat het eigenlijk wel mee valt met die verschrikkelijke jeugd van tegenwoordig).

Laatst overkwam mij een soort van scenario 1. Ik zat in de tram en er kwam een mevrouw binnen waarvan ik niet kon peilen of ze nou de leeftijd van een oudere had, maar ondanks dat stond ik natuurlijk toch op en vroeg of ze wilde zitten. De mevrouw keek mij verbaasd aan en antwoordde: "Oh, is het al zo ver. Heb ik al die leeftijd dat andere voor mij opstaan?" Ik wist even niet wat ik daarop moest antwoorden en glimlachte vriendelijk. (Wat had ik moeten zeggen? "Ja mevrouw, u ziet er inderdaad oud en krakkemikkig uit"). Het kwam uiteindelijk allemaal goed. De mevrouw bekende aan mij (op fluister toon) dat ze het eigenlijk wel fijn vond dat ze kon zitten en dat ze ook wel moeilijk liep.

Iedereen blij dus. Alleen het werd wel duidelijk dat niemand in het openbaar aangezien wilt worden als oudere. Ten minste, niet de grens gevallen.

En dan heb ik nog niet eens gehad over zwangere vrouwen die misschien wel helemaal niet zwanger zijn, maar gewoon een buikje hebben. Dat zou nog eens een belediging zijn.

1 opmerking:

Tessa Tegendraads zei

Ja inderdaad een moeilijk. Want wanneer beledig je nu iemand en wanneer doe je goed?? Dun lijntje soms he??

Tessa