vrijdag 26 oktober 2007

De invloed van de media.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik altijd dacht dat de invloed van de media op mij wel mee viel. Ik wist wel dat ik door reclames beïnvloed werd om bepaalde producten te kopen. Maar na het lezen van Het zijn net mensen van Joris Luyendijk heb ik al begrepen dat die invloed onbewust groter is dan ik in eerste instantie dacht.

Oorlogfoto’s die in scène gezet blijken te zijn, lichamen die blijven liggen zodat we alle doden goed kunnen zien (ja, dat gebeurd echt), het inhuren van een goede persvoorlichter; allemaal voorbeelden van hoe wij als burgers (en ik dus ook) keer op keer beïnvloed en gemanipuleerd worden door de media.

Iemand die daar perfect mee om weet te gaan is president Bush en bijna alle Amerikanen trappen erin. Een persvoorlichting waarin Bush of zijn woordvoerder uitlegt dat ingrijpen in Irak noodzakelijk is voor de veiligheid van de Amerikaanse burgers wordt door het merendeel geloofd terwijl ik hier achter mijn tv zit en denk: man, maak die mensen niet zo bang.
Grote kans dat er een hele scala aan vooraf is geweest en dat er een professional is ingehuurd om zorgvuldig de woorden zo te kiezen dat het volk het zou geloven.
En deze week heeft hij het weer gedaan. “De nucleaire activiteiten van Iran zullen zorgen voor een Derde Wereldoorlog (en Noord-Korea niet?), dus we moeten ingrijpen”, aldus meneer Bush. En hier trap ik er niet in, al brengt hij nog zo mooi.

Zo gaat het vaak ook in de reclamewereld. Een reclame waarin een nieuw soort frituurvet wordt aangeprijsd als: “nu nog minder vet”, geeft bijna de indruk dat het gezond is. Ik geef eerlijk toe, ik trap er vaak ook in: bij het zien van een reclame over een nieuw en lekker soort koekje, komt bij mij vaak genoeg de gedachte op dat ik de volgende dag die maar eens moet gaan kopen, want ze zien er wel heel lekker uit.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden waardoor ik wordt beïnvloed door de media. Zoals: waarom vind ik nu die skinny jeans ineens wel mooi terwijl ik ze in het begin helemaal niks vond, waarom koop ik dat ene merk schoenen, waarom luister ik na die artiest, waarom ga ik naar die film, waarom koop ik die Verkade koekjes en koop ik niet dat andere merk. Ik vind het moeilijk om te zeggen hoe zeer ik hierin wordt beïnvloed door de media. Ik bedoel, misschien koop ik wel die Verkade koekjes omdat die gewoonweg de lekkerste zijn, maar het feit dát ik er door wordt beïnvloed door de media, dát staat vast.

Geen opmerkingen: