zaterdag 8 september 2007

Pete Philly & Perquisite.

5 september, Coffee Company Utrecht.

In het hippe koffiezaakje The Coffee Company in Utrecht geven Pete Philly & Perquisite een voorproefje van hun nieuwe album: Mystery Repeats.Als ik om halfdrie binnen kom is het al aardig gevuld. Pete Philly & Perquiste met band zijn al een beetje aan het soundchecken. Dit beloofd veel goeds.

Om 4 uur staat alles klaar. Het enige wat nog ontbreekt is Pete, maar niet veel later verschijnt ook hij onder luid applaus en fluitende meisjes.Time flies is het nummer waar ze mee beginnen, dit wordt tevens ook de nieuwe single, een echt feel good nummer wat zeker in de smaak zal vallen bij de fans, maar ook bij de mensen die nog niet bekend zijn met hun muziek.Al snel wordt het steeds warmer en moet ook Pete, die vaak met zonnebril en capuchon verschijnt eraan geloven: de capuchon gaat af en later gaat ook de trui uit.

Ook de andere nummers klinken goed. Er worden veel verschillende muziek instrumenten en stijlen gebruikt, wat het interessant maakt om naar te luisteren en wat je niet bij the ‘all day HipHop’ hoort, maar ja, Pete Philly & Perquisite zijn ook verre van dat. Het album is een goede combi van HipHop en Jazz. Het is een creatieve mannier van muziek maken, wat voor een vernieuwde sound zorgt.

Als publiek valt er veel te halen; we worden betrokken bij enkele nummers en Pete weet hoe hij zijn bewegingen moet anticiperen op de nummers, wat voor lachwekkende momenten zorgt. We worden ook nog getrakteerd op een nummer van het eerste album.

Na een klein uurtje is het helaas weer afgelopen en snel ik mij naar het pinautomaat om zo snel mogelijk het album te kunnen bemachtigen, met handtekening van beiden heren. Hier zie ik mijn kans. Na een peptalk van mijzelf besluit ik dat als ik journalist wil er worden er voor moet gaan. Allereerst geef ik hun natuurlijk mijn complimenten over het zo juist gegeven optreden, daarna vraag ik of ze wel eens vaker een optreden in een klein cafĂ©-tje doen? “Helaas doen we dit bijna nooit, eerder deden we ook nog wel wat shows in platenzaken, maar dat doen we eigenlijk nog maar zelden.” Snel stel ik alweer een volgende vraag. Ik vraag of kleinschalig leuker is. “Ik vind het super leuk zo kleinschalig, alleen jammer was dat ik zelf niet alles goed kon horen, met grotere shows is het geluid meestal wel wat beter, maar ik had wel het gevoel dat we heel intiem contact hadden met het publiek, iets wat bij een groter optreden wel minder is,” aldus Pete die ondertussen verder lurkt aan een ijskoffie. Perquisite “ik had een beetje gevoel alsof er zo een klasje zat (vooraan waren er enkele rijden van zittende mensen die aandachtig naar boven keken), maar het gaf wel een goed gevoel.”

Ik heb de smaak te pakken en blijf nog even voor een praatje met de andere bandleden, die zeker niet vergeten mogen worden. De heren vragen wat ik ervan vond. Lekker knus en goede songs, een geslaagd optreden, dat is mijn antwoord. Tot slot zeggen de heren dat ik natuurlijk wel wat positiefs moet opschrijven. No problem guys, ik schrijf alleen maar op wat ik waarneem en dat was een goed show met creatieve muziek. Blesh y’all, zoals Pete het zou zeggen.

Geen opmerkingen: