maandag 24 september 2007

The real big thing



Jessica Godfrey
Beautyredacteur bij

‘Het klinkt verschrikkelijk cliché,
maar ik vind echt alles leuk’


Jessica Godfred is beautyredacteur bij de Ellegirl en daarnaast heeft ze voor de Ellegirl ook enkele werkzaamheden als webredacteur.

Mijn eerste echte interview als journalist. Zucht, dit is echt eng.Ik heb een e-mail gestuurd naar de redactie van de Ellegirl, een tijdschrift waar ik mijzelf later wel achter het bureau zie zitten. Als ik een dag later een e-mail terugkrijg waarin staat dat ik de volgende dag een telefonisch interview kan doen met de beautyredacteur van de Ellegir,l spring ik bijna van blijdschap van mijn stoel, maar ook voel ik dat er een knoop in mijn maag ontstaat, die tot het moment van het interview blijft zitten. Ik vind het echt verschrikkelijk eng om vreemde mensen via de telefoon te benaderen. Ja, ik studeer echt journalistiek en ja, ik vind het nog leuk ook, behalve dat bellen dan. Ik heb besloten dat als ik het echt wil maken, dat ik er voor moet gaan. Vol goede moed besluit ik om te bellen (in mijn hoofd bedenk ik dat als ik geluk heb ze misschien toch geen tijd heeft). “Met Jessica,” zegt een vrouw met vriendelijke stem.

WANNEER WIST JE DAT DIT WAS WAT JE WOU? DROOMDE JE HIER ALTIJD AL VAN?“
Ik wist eigenlijk nooit wat ik wilde worden. In 4HAVO kwam ik de studie Journalistiek tegen en heb toen besloten dat ik dat ging studeren. Het was al vrij snel duidelijk dat ik de tijdschrift kant op wilde.”


WAT HOUDT HET IN OM BEAUTYREDACTEUR TE ZIJN?
“Ik schrijf alle stukken voor een Beautygirl, beantwoord lezersvragen op het gebied van beauty en mode, ik bedenk de thema’s en ik doe de inkopen voor de shoots. Op het web schrijf ik stukjes die over beauty en mode gaan.”

HOE BEN JE BIJ DE ELLEGIRL TERECHT GEKOMEN?
“Voor mijn studie heb ik de tweede keer stage gelopen bij de Elle en Ellegirl. Dit was zo goed bevallen dat ik nadat ik was afgestudeerd meteen bij de Ellegirl ben begonnen.

HEB JE TIJDENS JE STUDIE OOK JOURNALISTIEKE BIJBAANTJES GEHAD?
“Ik heb dat eigenlijk helemaal geen tijd voor gehad. Ik had het zo druk met mijn studie. Ik heb wel extra (mode) vakken op andere faculteiten gevolgd om mijn kennis te verbreden.

WAT IS ER IN DE JAREN VERANDERD IN DE JOURNALISTIEK?
“Ik vind het een moeilijke vraag omdat ik nog maar net ben begonnen. De grootste verandering bij ElleGirl bijvoorbeeld is dat er een digitale editie is gekomen. Volgens mij geldt dat wel voor de hele journalistiek dat het steeds meer op het Internet is gericht en je ziet steeds meer verwijzingen naar het Internet.”

BEN JE BUITEN JE WERKTIJDEN VEEL BEZIG MET JE WERK?
“Ja ik ben constant met mijn werk bezig. Als ik thuis ben lees ik altijd mijn e-mail en ik ben ook altijd bezig met het schrijven van stukjes voor de website.”

WELKE EIGENSCHAPPEN HEB JE ALS JOURNALIST/REDACTEUR NODIG?
“Als belangrijkste zou ik nieuwsgierigheid zeggen en verder denk ik dat je wel heel open moet zijn, mensen moeten je kunnen vertrouwen.”

WAT ZIJN DE VOORDLEEN/NADELEN VAN JE WERK??
“Het klinkt echt verschrikkelijk cliché, maar ik vind echt alles leuk.”

ZIE JIJ JEZELF OVER ONGEVEER VIJF JAAR NOG STEEDS BIJ DE ELLEGIRL WERKEN? WAT ZIJN JE VERDERE AMBITIES?
“Op dit moment heb ik het zo naar mijn zin dat ik er niet aan moet denken ergens anders te werken. Ik leer en groei nog zo veel. Ik krijg hier ook al heel veel verantwoordelijkheden.”

ER WORDT VAAK GEZEGD DAT DE REDACTEUR VAN LIFESTYLE MAGAZINES GEEN ECHTE JOURNALISTEN ZIJN, WAT VIND JE DAARVAN?
“Natuurlijk is er een verschil tussen het harde nieuws en het wat mindere harde nieuws, maar ik ben net zo goed een journalist als iemand die bij de krant werkt. Het is gewoon een andere vorm van journalistiek. Ik merkte ook dat het op de Hogeschool niet erg werd gestimuleerd om voor het medium tijdschrift te werken.”


HEB JE NOG TIPS VOOR MIJ?
“Als je bij een tijdschrift wilt gaan werken bestudeer eens hoe een tijdschrift in elkaar zit en wie wat doet. Datzelfde kan je bijvoorbeeld ook bij een krant doen. Wat ik ook kan adviseren is om extra vakken erbij te doen, zodat je over één onderwerp meer komt te weten of juist meer de breedte in gaan en vakken volgen waar je nog niks van weet en die je niet op school krijgt. Op die manier maak je veel meer kans om een baan te vinden die bij je past.


En was het nou zo eng? Het enige antwoord wat ik daarop kan geven is: ja! Maar ik ben er heilig van overtuigd dat dit gewoon iets is waar ik overheen kan en moét groeien. Behalve eng vond ik het ook leuk. Ze was hartstikke aardig. Ze sloot het gesprek af met de mededeling dat als ik haar nog een keer nodig had, ik altijd welkom ben om terug te bellen. Kijk, dat is nog eens netwerken.

Geen opmerkingen: