donderdag 4 december 2008

Links of rechts?

Toen ik -alweer zo'n twee jaar geleden- in Australië zat moest ik heel erg wennen aan het feit dat wanneer je een weg oversteekt je naar rechts moet kijken. Want mensen rijden daar aan de VERKEERDE kant van de weg, mocht je dat nog niet weten.

Gelukking voor mij werd dit voor voetgangers vaak aangegeven met "look right" op de weg gekalkt. Dat scheelt. En gelukkig voor mij en vele anderen had ik toen ook geen rijbewijs of een fiets tot mijn beschikking. Pfiejff. (dat rijbewijs heb ik overigens nog steeds niet, maar het is onderweg).

En dan zul je altijd zien: net wanneer je er aan begint te wennen en het haast automatisch goed gaat, zit je alweer in het vliegtuig naar huis.

Het geeft verder niet dat wanneer je thuis komt je bijna wordt overreden omdat je aan de linker, WEDEROM DE VERKEERDE, kant van de weg fiets. Dat gaat ook wel weer over.

Probleem is nu, dat ik er een tik aan over heb gehouden. Permanent. Voor altijd.

Ik kijk nu namelijk bij eenrichtingskeerswegen naar links én naar rechts. Vrij nutteloos als je bedenkt dat de kans dat er een auto van rechts komt, 0,01% is.

Maar ach, ik zeg maar zo: beter te veel/nutteloos kijken, dan helemaal niet en onder een auto belanden. En daar komt bij: wanneer er wel een keer een auto van rechts komt, zag ik hem aankomen!

Geen opmerkingen: