dinsdag 25 maart 2008

Multiculturaliteit my ass

Hoe komt het toch dat bijna alles wat ik tegenwoordig lees of op tv zie over de 'problemen' met de islam of Arabische wereld gaat. Elke geïnterviewde wordt gevraagd: wat vind je nou van islam zus, islam zo? Laat die mensen toch eens met rust en verveel ons niet met het eeuwige debat over hetzelfde. Voor school ben ik een boekje aan het lezen waar 24 interviews zijn gebundeld met bekende Nederlanders. Journalist Cornald Maas, de auteur van het boekje zegt bij een zeker interview: en dan kom ik tóch bij het onderwerp Theo van Gogh. Dat vind ik nou mooi gezegd: alsof je er niet kan ontsnappen, ook al zou je het willen.

Bij de werkgroep van antropologie (wetenschap niet-westerse culturen) vorige week waren er zes presentaties over multiculturele dilemma's, geformuleerd in een stelling. Ze gingen, hoe kan het ook anders, allemaal over een dilemma gerelateerd aan de islam: de Deense spotprenten, het weigeren van het schudden van een hand, het wél of niet bouwen van een moskee en het wel/niet verbieden van een boerka. HALLO!, multiculturaliteit my ass! Dit is een eenzijdig debat. Dat wil niet zeggen dat ik tijdens de discussies van alle dilemma's boos voor mij uit keek en mijn kaken stevig op elkaar hield. Nee, dat is dan weer niet Sarah zeg maar.

De enige reden waardoor er zo veel ophef ontstaat over al deze eerder genoemde kwesties, is dat de media er bovenop zit. Hetzelfde als bij de familie drama's die je zo veelvuldig in het nieuws ziet: meer publiciteit zorgt niet voor een verbetering, maar eerder voor een verslechtering. Aangezien de krant en het journaal ons vooral slecht nieuws voorschotelt, zie je alleen nog maar het negatieve. Watskeburt met de mooie dingen die geloof en cultuur kunnen brengen? Ik vraag mij dan af: zou Geert Wilders ook zo hebben lopen rebellen als hij hier niet zoveel aandacht mee had gekregen?

Zucht, ik heb het gehad met alle discussies over de islam en alle 'problemen' die het zogenaamd met zich meebrengt. Natuurlijk: andere culturen brengen altijd problemen met zich mee, maar dit is gewoon helemaal uit zijn verband gerukt!

In het boek voor antropologie las ik over een professor die het conflict met de westerse wereld en de Arabisch wereld al lang voordat het begon had voorspeld. "Het is net als het conflict tijdens de Nederlandse Opstand tussen de Katholieken en Protestanten, een fase en het valt niet voorkomen. Zulk soort fases vind je terug over de hele geschiedenis en deze conflicten zullen er altijd zijn." (Dit was het ongeveer, wat het precies was weet ik stiekem niet meer, omdat ik het niet terug kan vinden, maar goed.). Waar zouden we dan nu precies zitten in die 'fase'? Ik hoop dat het zo langzamerhand voorbij is en dat we weer normaal kunnen doen. Het enige wat ik mij dan afvraag: wie is de volgende 'bad apple' meneer de professor?

Geen opmerkingen: